Silniki wodorowe DEUTZ
DEUTZ AG i RheinEnergie AG, dwie kolońskie firmy, których początki sięgają XIX wieku, łączą siły, aby przeprowadzić pilotażowy projekt, w którym moc ma być generowana przez stacjonarny silnik wodorowy. DEUTZ jest wiodącym światowym producentem silników i technologii napędowych, podczas gdy RheinEnergie jest dostawcą mediów, który jest wyraźnie zaangażowany w przejście na zieloną energię.
W swojej klimatycznej mapie drogowej RheinEnergie sformułowała jasne cele dla neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla produkcji energii. Wodór odegra tu ważną rolę, jako długoterminowy zamiennik paliw kopalnych, takich jak gaz ziemny.
Od początku 2022 roku planuje się wykorzystanie silnika wodorowego do zasilania generatora, który będzie wytwarzał 170 kVA prądu. Projekt pilotażowy będzie realizowany w zakładzie kogeneracyjnym RheinEnergie w Kolonii-Niehl. RheinEnergie już zabezpieczył dostawy wodoru.
„Chcemy wypróbować tam ten pierwszy system i współpracować z ekspertami z DEUTZ, aby zbadać stacjonarną pracę tego silnika w połączeniu z generatorem”, mówi dr Dieter Steinkamp, dyrektor generalny RheinEnergie. „Ten kompaktowy system jest idealny do stosowania jako zdecentralizowane źródło energii dla budynków przyjaznych dla klimatu i dzielnic miejskich, a być może także do użytku w miejscach, które nie są jeszcze podłączone do sieci elektrycznej lub sieci ciepłowniczej”.
Pierwszy cykl testowy, trwający około sześciu miesięcy, będzie skoncentrowany wyłącznie na generowaniu mocy za pomocą silnika DEUTZ. Następnie nastąpi druga faza, również kilkumiesięczna, w której wykorzystane zostanie również ciepło odpadowe z systemu (kogeneracja).
Opracowanie własne firmy DEUTZ
Testowany silnik został opracowany przez firmę DEUTZ w oparciu o istniejący silnik wysokoprężny. „Jesteśmy niezwykle dumni, że nasz silnik wodorowy jest gotowy do wprowadzenia na rynek”, mówi dr Frank Hiller, dyrektor generalny DEUTZ AG. „Próby wstępne zostały pomyślnie zakończone na stanowisku testowym. Teraz możemy z niecierpliwością oczekiwać przetestowania TCG 7.8 H2 w rzeczywistych warunkach w ramach projektu pilotażowego z RheinEnergie.”
Ze względu na dostępną infrastrukturę, zwłaszcza w zakresie zaopatrzenia w wodór, DEUTZ przewiduje początkowo zastosowanie silnika w urządzeniach stacjonarnych. „Ale zasadniczo silnik wodorowy o mocy 200 kW nadaje się do wszystkich aktualnych zastosowań DEUTZ w segmencie pojazdów pozadrogowych”, wyjaśnia Michael Wellenzohn, członek zarządu DEUTZ odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i serwis. „Planujemy rozpocząć masową produkcję od 2024 roku. Ta pierwsza próba w świecie rzeczywistym jest ważnym kamieniem milowym w tej podróży – taką, którą z radością rozpoczynamy z RheinEnergie po naszej stronie”.
Obaj partnerzy zainwestują początkowo łącznie około 1,3 miliona euro w próby operacyjne w zakładzie w Niehl. I chociaż ten projekt pilotażowy ma stosunkowo niewielką skalę, ma potencjał, by stać się początkiem zdecentralizowanego, zrównoważonego i wolnego od gazów cieplarnianych zaopatrzenia w energię w centrach miejskich – szczególnie, gdy cena wodoru spadnie do poziomu, który sprawia, że jest to realna opcja dla rynku
Silniki i części zamienne DEUTZ
żródło: Deutz